Komisja Europejska przyjmuje akty wykonawcze określające szczegóły i format ujawniania informacji, w tym podział na grupy produktów i sposób weryfikacji takich informacji.
Duże przedsiębiorstwa wypełniają obowiązek wynikający z art. 24 od pierwszego pełnego roku obrotowego, w którym obowiązuje niniejsze rozporządzenie, tj. od pierwszego pełnego roku obrotowego, który rozpoczyna się po dniu 19 lipca 2024 r. Pierwszy akt wykonawczy niezbędny do wypełnienia tego obowiązku jest jednak nadal opracowywany i powinien zostać przyjęty dopiero do dnia 19 lipca 2025 r. (termin ustawowy).
My, współsygnatariusze, popieramy ogólne cele ESPR. Firmy, które reprezentujemy, są zaangażowane w przeciwdziałanie niszczeniu niesprzedanych produktów konsumenckich i dostarczanie porównywalnych danych na temat tych praktyk w celu wspierania przyszłych działań. Niemniej jednak są one świadkami krytycznego niedopasowania terminów między ich obowiązkami sprawozdawczymi a przyjęciem prawa wtórnego, które określa takie obowiązki. Dlatego chcemy wyrazić zaniepokojenie niepewnością prawną tej sytuacji.
Duże przedsiębiorstwa, w szczególności te, których rok finansowy rozpoczął się wkrótce po wejściu w życie ESPR, miały bardzo ograniczony czas na stworzenie wewnętrznych systemów gromadzenia danych dotyczących pozbywania się niesprzedanych produktów konsumenckich i musiały to robić w oparciu o niekompletne ramy prawne. Chociaż informacje na temat pozbywania się niesprzedanych produktów konsumenckich na ogół istnieją, dane te są gromadzone zgodnie z praktykami korporacyjnymi. Obecny brak zharmonizowanego formatu raportowania nieuchronnie prowadzi do znacznych różnic w ujawnianych informacjach, zwłaszcza w zakresie klasyfikacji produktów. Co więcej, dane te odnoszą się do produktów, które zostały już wyrzucone, a modyfikacja formatu jest uciążliwą procedurą.
Wraz z ujawnieniem pierwszych potencjalnych (nie ostatecznych) szczegółów formatu do konsultacji za pośrednictwem Forum Ekoprojektu, firmy obawiają się, że ich wewnętrzne systemy nie pozwolą na dostarczenie danych w wymaganym formacie, co może prowadzić do mimowolnego nieprzestrzegania przepisów.
W tym kontekście wzywamy Komisję Europejską do wprowadzenia systemu przejściowego dla dużych przedsiębiorstw, który zapewni elastyczność w przypadku braku standardowych wymogów, które zostaną określone w przyszłych aktach wykonawczych. System ten powinien również przewidywać odroczoną datę rozpoczęcia stosowania takich wymogów. Da to firmom, zwłaszcza tym, których rok finansowy rozpoczyna się wkrótce po wejściu w życie aktów wykonawczych, wystarczająco dużo czasu na dostosowanie swoich systemów wewnętrznych do formatu ustanowionego w odpowiednich aktach wykonawczych bez obawy o niezgodność, jednocześnie umożliwiając Komisji Europejskiej uzyskanie porównywalnych danych na temat odrzuconych niesprzedanych produktów konsumenckich w UE.
Aby zapewnić pewność prawną i równe warunki działania dla państw członkowskich UE, wzywamy również do odniesienia do tego systemu przejściowego w aktach wykonawczych zgodnie z art. 24 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/1781. Sugerowane sformułowanie brzmi:
„Niniejsze rozporządzenie wykonawcze zaczyna obowiązywać od dnia [rok po dacie wejścia w życie] i nie ma ono wstecznego wpływu na informacje zebrane przed jego wejściem w życie. W odniesieniu do okresów sprawozdawczych rozpoczynających się przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia wykonawczego państwa członkowskie zezwalają podmiotom gospodarczym na ujawnianie informacji, o których mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia UE 2024/1871, w wybranym przez siebie formacie oraz, w razie potrzeby, w formie szacunków”.
Z niecierpliwością czekamy na dalszą wymianę informacji na temat tego ważnego aspektu.
LISTA SYGNATARIUSZY:
AIM - European Brands Associations
A.I.S.E. - International Association for Soaps, Detergents and Maintenance Products
CCIA Europe - Computer & Communications Industry Association
CEC - European Footwear Confederation Cosmetics Europe
DIGITALEUROPE
Ecommerce Europe
EFIC - European Furniture Industries Confederation
EURATEX - European Apparel and Textile Confederation
EuroCommerce
FESI - Federation of European Sporting Goods Industry
Independent Retail Europe
LightingEurope
TIE - Toy Industries of Europe
Artykuł powstał na podstawie informacji prasowej LightingEurope